RIDO odpověděl na naše otázky


Přinášíme Vám rozhovor s Pavlem Ridoškem, lépe známým pod pseudonymem Rido, který patří v současnosti mezi nejúspěšnějších DnB producenty a DJe v České republice. Ridovo portfolio obsahuje „zářezy“ na prestižních evropských labelech (Metalheadz, Subtitles, Hospital, Uprising, Black sun empire, Viper,Citrus rec., Defcom.). Zajímá se o filmovou hudbu a žije a pracuje v Praze.   

Ahoj Pavle, začneme klasickou rutinní otázkou: Na čem zrovna pracuješ a jak zatím hodnotíš rok 2016?

Ahoj,

tak zrovna dodělávám práci na mém novém singlu, který by měl vyjít v druhé polovině léta.

A 2016 je pro mě zatím docela náročný rok, ale těším se co bude dál.

Existuje rozdíl mezi tracky, které vydáváš a těmi, které hraješ na akcích? Pracuješ během vystupování s „live“ variantou tvé produkce?

Určite se tracky liší, ale jsou si také něčím podobné. Vždy jdu po hudbě, která má hodně energie, ale na druhou stranu je v ní určitá zpráva, názor, zážitek.

Kromě skládání vlastních tracků a Djingu se živíš také jako zvukový inženýr a věnuješ se postprodukci. Aplikuješ tyto vědomosti i na mastering své vlastní tvorby?

Dělám elektronickou hudbu a převážně drum and bass, takže mastering nebo spíše mixdown je uplně jiný než ostatní zvuková práce, kterou dělám. V drum and bassu je kladen vysoký nárok na to udělat mix hodně nabušený, ale s dostatečnou dynamikou. Což je někdy pořádný oříšek.

Beru to ale často jako výzvu, protože za velmi dobrým mixem je hodně práce a experimentováni a dost často je zapotřebí udělat správná rozhodnutí hned na začátku produkce daného tracku. Protože pokud jsou některé věci udělané chybně tak je následná oprava opravdu velice složitá.

To nás přivádí ke tvému vlastnímu studiu. Využíváš pro svojí workflow čistě softwarové nástroje nebo také aplikuješ pro své kompozice outboard efekty a syntetizátory?

Středem mojí produkce je software cubase ve kterém už dělám řadu let. Většina mnou používaných nástrojů je softwarová. Ale čím dál tím víc, mě láká to kombinovat. Protože mám pocit, že používáni externích nástrojů je přeci jen trochu víc zábavné.

Jako člověk z oboru musíš být velice přísný na vybavení, které používáš. Jaké jsou pro tebe klíčové body během výběru studiových monitorů?

Tak určitě hlavní bod je pro mě první pocit z daných monitorů. Asi bych si nikdy nepořídil bedny, které mají být dobré, ale nesedí mi jejich zvuk.

Druhý neméně důležitý faktor je pro mě rychlost odezvy a rovnost reprodukovaných frekvencí.

Řadu let jsem používal bedny Mackie 824, které byli fajn, ale jejich odezva nebyla tak rychlá a proto možnost rěšit velmi detailní transienty a množství komprese mnohem složitější a ne tolik přesné.

Proto jsem byl opravdu nadšený a velmi inspirovaný, když jsem začal používat monitory ADAM Audio.

Jistě se musíš setkávat s tím, že se tě plno lidí ptá na technické postupy a rady. Jsi ochotný své „řemeslo“ předávat dál nebo si držíš výrobní tajemství? 

Tak určitě nepatřím mezi lidi, kteří by všude kudy chodí radili lidem jak to mají dělat, že tak jak to dělám já je to jedině správně :).

Ale moc rád poradím, když se mě někdo rozumně zeptá a znám odpověd. :)

Když jsem začínal tak v čechách nebyl nikdo kdo by měl zkušenost s produkcí drum and bassu a internet neexistoval:).

Ale pár dobrých rad jsem dostal od Dušana only One(bývalý člen Ohmsquare). 

Jaké jsou tvé budoucí projekty?  

Je pár věcí, které bych si přál v brzké době dodělat a potom bych moc rád začal spolupracovat více s dalšími lidmi. 

Děkujeme ti za rozhovor!