MIKKIM odpověděl na naše otázky

adam-Audio+Mikkim

Podařilo se nám narušit vytížený kalendář pražského hudebníka, producenta a DJe jménem MikkiM, který se v posledních letech nenápadně vypracoval na špičku pražské hudební scény. Jeho album „Offbeat Rhapsody“, zčásti nahrávané v Kingstonu na Jamajce, bylo nedávno oceněno nejvyšším dosažitelným domácím oceněním a to sice cenou Anděl v kategorii Ska & Reggae a pomohlo mu i k vystoupení na prestižním anglickém festivalu Glastonbury.  

MikkiM vytváří unikátní kompozice ovlivněné žánry z celého světa, jedná se však převážně o Reggae a Ska prvky které obohacuje o svou vlastní elektronickou vizi. Spolupracuje s hudebníky z celého světa a kromě tří dlouhohrajících desek má na svém kontě i mnoho vydařených vinylů a nepočítaně digitálních singlů. Mikkimovo studio, které se nachází v horních patrech pražského klubu Cross, kříží žánry jako dobře fungující genetická laboratoř. Zde se mu daří pomocí originálních postupů opakovaně prolomit rigidní prostředí tuzemského hudebního spektra.

mikkim_studio2

Položili jsme Mikkimovi několik otázek na téma tvorba, preferované vybavení a postupy ve studiu.

 

Ahoj, začneme klasickým způsobem: Jak trávíš léto 2016 a co tě momentálně nejvíce zaměstnává?

Čau, tak léto bylo nabitý, měl jsem jedinej volnej víkend, ale musím říct že to stálo za to, většina akcí kde sem hrál měla patřičně tancechtivý publikum a to tě to pak samozřejmě jako DJe hodně baví. Před chvílí jsem se vrátil z anglickýho Boomtownu což byla v týhle sezońě taková třešnička na dortu. Tenhle fesťák je neskutečnej, vyroste tam bláznivý město skládající se z různě laděných čtvrtí. Skrývají dohromady více než 100 stejdží, který jsou navíc neuvěřitelně kreativně provedený a do toho valí muzika jedna báseň, Anglie byla prostě vždycky napřed. Jinak přes týden jsem klasika ve studiu, kreativní chvíle se střídají s těma míň plodnejma, ale pár hitovek se rýsuje a mám z nich radost.

 

Pokračoval bych otázkou, která mnohé jistě zajímá: Kde se ti podařilo provozovat první „studio“/zkušebnu a jaké byli tvé první kroky se studiovou technikou?

Jedná se o veskrze klasickej příběh, studio se nacházelo doma vedle postele, a jednalo se vlastně jen o  komp, zvukovku a laciný monitory, nicméně seznamování se s tím, co moje PC dovede, byla hodně velká vášeň. První, co sem onehdy dělal když jsem přišel domu bylo, že sem zapnul Reason, následně jsem přesedlal na Fruity Loops a krátce na to dlouhej čas Cubase. Tehdy se mi toho podařilo hodně vyplodit, bohužel to ale stálo za starou belu, jelikož mi nikdo pořádně neukázal jak se co dělá, tudíž songy byly třeba fajn, ale po zvukový stránce to byla tragédie a harmonie se stupnicema jsem taky moc nerespektoval. Byla to doba kamenná, kdy jsme na internet chodily po vyučování ve škole, nějaký tutoriály neexistovaly a pár mejch kámošů od fochu na tom bylo znalostně obdobně.  Takže jsem tápal a vrstvil jeden omyl za druhým, nicméně potom co jsem si pořídil první hardwarový mašiny od formy Korg tak se zvuková úroveň krapet zvedla, ale dlouhou dobu to furt nebylo ono. S odstupem času shledávám největší chybu v tom, že jsem neporovnával svoje tracky se světovou produkcí. Ihned by mi došlo, že je něco špatně.

 

Velké množství tvých úspěšných releasů vzniklo na cestách během hledání inspirace a hudebníků po celém světě. Nahrávání vokálů a akustických nástrojů je mnohdy složitý postup i ve slušně vybaveném studiu. Jakým způsobem lze s touto problematikou co nejefektivněji pracovat?

Největši punk byl, když sem nahrával v ghettu v Kingstonu na Jamajce, mým studiem byl obývák v chatrči kde pobíhalo spousta dětí, vedle byla kuchyň kde chyběli dveře a nonstop se tam něco smažilo, kolem mne byla spousta cápků který permanentně hulily a do toho furt někdo otvíral vchodový dveře. Rastové se časem naučily povely sound inženýra respektovat, s dětma a maminou která vedle smažila rybu to bylo horší, ale i když sem se s menežováním celýho tohodle mumraje dost zapotil, s odstupem času na to vzpomínám jako na super zážitek. Mikrofon jsem měl tenkrát lacinej Studio Projects, ale následná ekvalizace, processing a hlavně silná komprese pomocí UAD 1176 dokázaly zázrak a vytvořily jsme spolu s Alešem Hyvnarem, se kterým jsem to společne míchal, obstojně znějící nahrávku. Když sem nahrával na Kubě tak už to bylo o poznání lepší, měl sem Rode NT, nahrával jsem v místním studiu, které by se dalo přirovnat k ovajíčkovaný zkušebně, takže akustika a hlavně klid byl o poznání lepší. Navíc v těchto zemích jsou domorodci neuvěřitelně muzikální, nabírat perfektní zpěváky je radost a jde to prostě samo. Když máš před sebou talent, tak i s laciným mikrofonem dokážeš velkou parádu. Platí to samo i naopak, když nahráváš nějaky trdlo, tak ti nepomůže ani Neumann za sto táců.

02_mikkim_kiki

Dostáváme se ke tvému studiu, které se nachází v horních patrech Holešovického klubu Cross. V jakém DAW software pracuješ, zda ve své produkci používáš akustické nástroje, a jestli radši volíš softwarové nebo hardwarové syntetizéry…

Po cca deseti letech v Cubase jsem po poslední desce potřeboval novej vítr do plachet a naučil jsem se v Abletonu. Minulý léto jsem si pořídil Ultimate Komplete od Native k tomu mám pár parádních bank do Kontaktu, kde jsou všechny legendární synťáky nahraný, takže na těch pár kusů hardwaru se mi ve studiu už jen práší. Akustický nástroje sem tam nahrávám, hlavně dechy, hodně velkej zážitek ale byl když sem nahrával první desku Pipes and Pints a snímaly jsme dudy, to byl takovej randál že špunty do uší byla nutnost.

Jaké používáš studiové monitory? Upřednostňuješ tichý nebo hlasitý poslech?

Musí mi to pumpovat, když tvořím track, tak u toho pařím. Vím že by se to tak dělat nemělo, ale prostě mně to tak baví. Nicméně letos zjara sem tu měl na návštevě partičku anglickejch tekno producentů a ty to prali do uší takovým způsobem, až mi z toho táhnul od basáků slušnej průvan. Ve studiu mám ADAM A7X, jsem s nima hodně spokojenej, třesu se až si k nim vyzkoušim i subwoofer.

mikkim_adam_audio

Co je pro tebe ještě kromě vyhovujícího vybavení nezbytné pro efektivní práci?

Hlavně klid, ideálně vyplej internet a telefon, tudíž není divu že to nejlepší vzniká mezi druhou a pátou ranní.

 

Kromě hraní na kytaru a další hudební nástroje (MikkiM dlouho působil v kapele Jet8) jsi také zaměstnaný DJ a tvůj liveset je dodnes legendární. Hraješ pouze svou tvorbu nebo jsou ve tvých setech slyšet také tracky jiných producentů?

Měl jsem opačnej vývoj než většina lidí z naší hudební branže. DJové po čase zjistěj že by chtěli dělat něco víc než jen pouštět a míchat, no a já začal rovnou z mašinama, svýho času mi sešroubování mý artilerie před hraním trvalo tak půl hoďky, nicméně cca po deseti letech tahání kufrů jsem postupně přešel na klasický DJ sety a to i kvůli tomu že věci i žánry který jsem chtěl hrát byly z mašin nezahratelný. Nicméně si to moc užívám, technologie pokročily tak daleko že na většinu akcí jezdím s flashkou a kontakt s publikem kterej byl při livesetu nemyslitelnej si moc užívám. Liveset je v tomhle směru velká řehole, hlava je furt skloněná dolů na mašiny a soustředěnost musí být maximální, aspoň já to tak měl. Při DJ setu mě baví koukat na parket, často se tam totiž odehrávaj slušný komedie. Jinak hraju i tracky mejch oblíbenejch producentů, nejradši mám když není party žánrově vyhraněná. Začnu tanečně ale v pomalejším tempu a postupně to vygraduju a na konci už je to velká mela, na hraní jsou pro mně dvě hodky ideál.

IMG_0527

Děkujeme ti za tvůj čas, měl bys nějaká slova na závěr?

Svýho času jsem vsadil všechno na jednu kartu a hudbě podřídil vše. Věřil sem že to co dělám má smysl a pak se dostavily i výsledky. Zní to jako klišé a  platí to samozřejmě i mimo hudební branži, ale jdi si za svým snem a věř tomu že to dokážeš ať se jedná o cokoliv. Osobně si myslím že ty nejlepší desky mám ještě před sebou a o tom to taky je, nikdy se nezastavovat.