CX magazín recenzoval EAW Redline

Firma EAW v posledních letech přišla s některými velmi zajímavými novinkami, především pak s modely Anya a Otto v řadě Adaptive Systems. Nejen že tyto produkty mají skvělý zvuk a jsou nabité chytrými technologiemi - i jejich vzhled je velmi atraktivní. Samozřejmě ne každá aplikace vyžaduje systémy takto rozsáhlého formátu a právě pro tyto situace EAW nyní nabízí řadu Redline (RL).

EAW na svých stránkách zdůrazňuje, jak je řada Redline navržena pro profesionály v oblasti živého zvučení a dokládá to na řadě konkrétních příkladů, což je pěkné. V reálu to ale nepotřebujete ani číst - stačí mít reprobox chvíli v rukou a bude vám jasné, že toto tvrzení je plně opodstatněné.

Řadu RL tvoří tři modely - dva aktivní dvoupásmové fullrange reproboxy a subwoofer. Kromě testované dvoupásmovky RL15 a subwooferu RL18S je v nabídce ještě model RL12.

Už i před vlastním zapojením reproboxů RL je jasné, že v EAW věnovali pečlivou pozornost jejich konstrukčnímu řešení. Reproboxy se svými zapuštěnými madly, diskrétním matně černým logem na čelní mřížce a typickými červenými linkami po stranách okamžitě zapůsobí profesionálním dojmem. Postranní červené linky jsou tvořeny odnímatelnými magnetickými pásky, které kryjí šrouby čelní mříže - to je potřeba vědět, pokud budete reproboxy používat jako monitory. Horny jsou totiž otočné a továrně jsou instalovány v poloze 90x60 stupňů (HxV).

Fullrange reproboxy jsou v zadní části symetricky zkosené, takže z nich lze sestavovat symetrické monitorové páry. Aby jeden ze zesilovačových modulů neležel na zemi, lze jej přemontovat na protilehlou zkosenou část. Tři závěsné body M8 umožňují svislé zavěšení reproboxu s náklonem. Reproboxy jsou celkově dobře promyšlené.

Modul zesilovače v RL15 vypadá velmi jednoduše - audio vstup a paralelní výstup XLR, síťové konektory PowerCon In/Out, regulátor vstupní úrovně, indikátory zvukového presetu a dalších stavů a jedno tlačítko. Na fullrange reproboxech se tlačítkem přepínají tři zvukové presety: Main, Main + Subwoofer a Monitor, delším podržením tlačítka se ztlumí LED. Jak jsem řekl, na pohled to vypadá velmi jednoduše, ale uvnitř se skrývá DSP s EAW Focusing, processing DynO a dva zesilovače pracující ve třidě D.

Zvukové rozdíly mezi presety nejsou radikální a pohled na kmitočtové charakteristiky v katalogovém listu potvrdil, že tomu tak má být - nevelké rozdíly jsou převážně na dolním okraji kmitočtového spektra. RL15 se velmi dobře choval i jako pódiový monitor a preset "Monitor" šel velmi dobře dohromady se dvěma běžně rozšířenými zpěvovými mikrofony, které jsem vyzkoušel.

Subwoofer RL18 má tři funkční režimy - samostatný provoz a kardioidní režim s orientací reproboxu dopředu nebo dozadu. Jednoduše postavte dva opačně orientované RL18 na sebe, nastavte příslušný režim a máte kardioidní basovou sestavu. Zabere to méně než minutu. Velmi sympatické.

Jeden RL15 (bez subwooferu) jsme v kanceláři testovali růžovým šumem a postupně zvyšovali vstupní úroveň, dokud se nerozsvítil LIMIT. Ve vzdálenosti 1m vydával RL15 akustický tlak 114,6dBA. S různým hudebním materiálem reproduktor nevykazoval žádné známky přetížení ani při velmi silném vybuzení. Nespokojen s tímto testem jsem reprobox vybudil do hlubokého clipu - a nic nezačalo smrdět a všechno dál fungovalo stejně jako předtím. Musím tedy prohlásit, že řada RL se jeví velmi bytelně                                                                                              

EAW tvrdí, že tři zabudované presety vám umožní "mít zvuk, jako kdybyste strávili hodiny jeho laděním" a je to do značné míry pravda. Sestava RL15 a RL18S je elegantní, výkonná a co je důležité, zní dobře od prvního okamžiku po zapnutí. V prostoru s použitelnou akustikou můžete klidně tento systém použít bez EQ - je dosti lineární.

Často jsem se setkal s tím, že subwooferům v sestavě tohoto typu dojde dech dříve, než fullrange boxům, to ale rozhodně není případ RL18S. Kmitočtová charakteristika vykazuje strmý ale velmi lineární pokles pod 40Hz (-10dB na 30Hz), což víceméně odpovídá tomu, co byste čekali od reproboxu této velikosti. Kolem 50Hz je slyšitelné zdůraznění, které rovněž dobře koresponduje s průběhem kmitočtové charakteristiky.

Technické údaje stranou, RL18S rozhodně neměl problém rozdrnčet řadu součástí naší budovy a svou brutální hlasitostí byl skvělým partnerem pro RL15. V relativně malé vzdálenosti byl poslech dobře vyvážený při ztlumení subwooferu o 6dB, ve větších prostorech bych pravděpodobně oba vstupy nechal na 0dB. Kardioidní režim jsem nezkoušel ale za předpokladu, že odpovídá specifikaci stejnou měrou jako vše ostatní, by měl fungovat dobře.

Řada RL se mi líbí. Líbí se mi vzhled, líbí se mi zvuk, líbí se mi cena a kvalita konstrukce a obzvláště se mi líbí, že řada není zkomplikována příliš velkým počtem modelů. Jednoduché věci udělané dobře.